Vellykket tur til Paris

Cykelprojektet Galten-Paris er fuldført. Læs her en dagbogsberetning om turens forløb.
Tekst og foto: Morten Kjær
1. etape (13. juli)
Galten-Flensburg
181.6 km
Gennemsnitshastighed 24,2 km/t
Så gik starten på denne fantastiske tur. Efter velkomst  ved tourkaptajn Lars Pedersen og praktiske oplysninger af Jean Bødskov, udtrykte Henrik Gade, som repræsentant for Galten Sparekasses fond glæde ved at være sponsor for den gode sag, at samle penge ind til handicappede børn og børnene på landets julemærkehjem.
Turen startede i fint vejr og med eskorte af ordensmagten til kommunegrænsen.
Tempoet var stabilt og alle mand og damer friske på at lægge noget asfalt under cyklen.
Et lille styrt efter 30 km blev hurtigt ordnet og efterfølgende lappet lidt på ved første lejlighed .
Turen fortsatte gennem de smukke bakker i Grejsdalen og Vejle by blev passeret i flot stil.
Siden gik det slag i slag og med godt humør til grænsen og til vandrehjemmet i Flensburg.
Her er rutinen følgende: bad - mad - massage - briefing, og lidt hygge. Herefter er det godnat.
2. etape (14. juli)
Flensburg-Ottendorf
197 km
Gennemsnitshastighed 24 km/t
Turen startede i bedste stil med god samling på tropperene. Første del af turen gik ad små dejlige veje uden trafik. Humøret var højt og alle gik godt til opgaven. Vi passerede både Kielerkanalen og Elben i flot stil. Det var på en lille færge og var en go oplevelse.
Senere på dagen mødte vi en del vind, men vanen tro var det de stærke ryttere gav læ for de ryttere, der var udfordret på den både lange og meget hårde etape.
Vi mødte så meget regn at nogle ryttere ville bytte cyklen ud med en kajak :-). Et par faldne krigere måtte give og op i bussen. Resten af rytterene kom fint i mål.
Efter et dejligt aftenmåltid er alle atter i godt humør. En god og frisk stemning .
Mange hilsner fra et vandrerhjem i Tyskland
3. etape (15. juli)
Ottendorf-Damme
184 km
Gennemsnitshastighed 24 km/t
Dagen startede med god morgenmad og derefter morgengymnastik i smuke omgivelser.
Vi startede i tørvejr og det holdt et stykke vej. Alle gik godt til opgaven.
Et par flade dæk blev hurtigt ordnet og vi fortsatte fremtil frokost hvor madteamet havde forberedt dejlig frokost som vi indtog i solskin.
Vi sejlede over Weser-floden på en lille pram og kørte gennem endnu et stykke smuk natur inden vi ankom til vandrerhjemmet.
Vi havde en hyggelig aften og gik tidligt i seng.
4. etape (16. juli)
Damme-Dorsten
153 km
Gennemsnitshastighed 24 km/t
Turen startede i Damme i dejligt vejr og godt humør. Lidt stive, trætte ben blev hurtigt kørt varme og det gik med rask tempo gennem den smukke tyske natur. Flere gav udtryk for stor tilfredshed med den valgte rute. Der kom dog en mindre udfordring da et stykke med meget små veje og pæn stigningsprocent skulle passeres.
Dette var dog hurtigt glemt, da der blev serveret endnu en dejlig frokost.
Godt trætte fortsatte holdet de sidste sidste 25 kilometer i frisk modvind og en god gang regn.
Vi ankom til Dorsten vandrehjem. Så stod den på udstrækning og et dejligt bad, mad og en god gang massage til de heldige.
Kl 20.30 var grillen klar til dejlig kylling og en god tysk pølse. Aftenmødet blev holdt rundt om grillen i det lille hyggelige hus i den store have så lige om lidt er det godnat.
5. etape (17. juli)
159 kilometer
Gennemsnitshastighed 20 km/t
Dorsten - Tongeren
Vi startede ud i god stil fra et dejligt vandrerhjem i Belgien. Her var der lidt overskyet, men OK vejr at cykle i.
I dag skulle vi i bjergene og alle var spændte på de kommende prøvelser.
Efter cirka 10 km ramte vi de første stigninger som blev forceret af alle i flot stil.
Men dette var kun begyndelsen på en skøn dag med en masse bakker som de fleste syntes det var skønt at prøve kræfter med.
Her blev naturen også helt anderledes end den vi kender fra Danmark, her var rigtige bjerge at køre i.
Efter en hård dag i bjergene var alle godt trætte, da vi nåede frem til overnatningsstedet.
Vi fik dejlig mad og bagefter var der hygge for de to der havde fødselsdag i dag. Vi gik tidligt i seng, da vi skal tidligt op og cykle i flere bjerge i morgen.
6. etape (18. juli)
Tongeren-Sedan
154 km (bjergetape )
Gennemsnitshastighed 20,2 km/t
Dagen startede med morgensang for to fødselarer. Vi forlod vores vandrehjem i sædvanlig god stil og dejligt vejr.
I dag var alle spændte på hvordan turen gennem Ardennerbjergene. Det var skønt at se, hvordan rutiner i feltet nu blev taget i brug, da det for alvor gik op ad.
Første stigning blev overstået samlet flok. Herefter gik det ellers ad mange stigninger og hurtige nedkørsler.
Det var nok denne dag der blev høstet flest personlige sejre og personlige grænser overskredet. Slaget stod i helt utrolige flotte kulisser.
Vi nåede frem til Sedan, hvor der ventede et dejlig og velfortjent måltid. Der blev hurtigt stille på gangene denne aften.
7. etape (19. juli)
Sedan-Compienge
190 km
Gennemsnitshastighed 24 km/t
Der var tidlig afgang denne morgen. Der blev lavet lidt reparationer og justeringer.
Det var igen en lang etape. Vi passerede igen smukke landskaber og smukke floder.
En del af rytterene var nu godt ømme bag i, men det blev taget med et godt grin og en hel del creme (buksefedt).
Modvind var det den stod på i dag. Især de små ryttere havde det svært og nu slog sammenholdet til. De store stærke ryttere lagde sig sådan at der var lidt læ, men der skulle arbejdes hårdt af alle. Vejret var ellers okay.
Vi havde en hyggelig aftensamling hvor turen ind til Paris var emnet.
8. etape (20. juli)
Compienge-Paris
75 km
Gennemsnitshastighed 23 km/t
Dagen startede som vanligt med en god gang morgengymnastik.
Så skulle det sidste slag stå. Der blev gået frisk til den og vi nåede hurtigt Paris. Den store udfordring her var trafikken. Heldigvis var de erfarne folk, der har prøvet dette før, klar til at lede feltet gennem de 20 kilometer by der er før Champs-Élysées.
Alle ryttere gav udtryk for, hvor stor en oplevelse det havde været at køre rundt om Triumfbuen og Concordepladsen.
Så er det slut for denne gang, men der skal lyde et tak til gruppen bag turen for en dejlig oplevelse. Håber der er stemning for at gøre turen igen til næste år og samle penge ind til børnene på landets julemærkehjem og handicappede børn.

Del på

- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block

Vi samler statistik ved hjælp af cookies