Motorvejsstykke ved Låsby åbner i år

Image
Motorvejsstykke ved Låsby åbner i år
Motorvejsbyggeriet set mod vest fra Låsby.
Allerede sidst på året åbner Vejdirektoratet den første strækning af motorvejen mellem Låsby og Funder. Det drejer sig om de omkring 11 kilometer motorvej mellem Hårup og Låsby øst for Silkeborg.
Vejdirektoratet er et godt stykke foran tidsplanen med byggeriet af motorvejsstykket mellem Låsby og Funder.
Så langt er arbejdet fremme at man et år tidligere end oprindelig kan gøre klar til åbning af 11 kilometer fra Låsby til Hårup. Den præcise dato for åbningsarrangementet kendes endnu ikke, men det bliver i løbet af det kommende halvår. Resten af motorvejen åbner i 2016.
»Motorvejen ved Silkeborg er bare et ud af en række store infrastrukturprojekter, der er åbnet før tid og ser ud til at blive væsentligt billigere, end det beløb vi har afsat til projektet,« siger transportminister Magnus Heunicke.
Den nye motorvej mellem Hårup og Låsby kommer ikke mindst til at betyde meget for de omkring 4.300 pendlere, der hver dag kører mellem Aarhus og Silkeborg. Ifølge transportministeren vil de i myldretiden spare mindst 10 minutter hver vej. Uden for myldretiden er den sparede tid omkring fem minutter hver vej.
Fredeligere fremtid for små byer
Den nye strækning vil i høj grad aflaste den gamle landevej mellem Århus og Silkeborg.
Transportministeren hæfter sig ved, at en meget stor del af den tunge trafik vil flytte over på den nye motorvejsstrækning og fjerne kø, larm og luftforurening fra landevejen til glæde for beboerne på strækningen
»Ud over at pendlere og erhvervslivet nu kan komme hurtigere og mere sikkert frem, betyder motorvejen også utroligt meget for de lokale borgere. De får snart en meget mere rolig og trafiksikker hverdag, når trafikken på landvejen går markant ned,« siger Magnus Heunicke.
Vejdirektoratet forventer, at motorvejen mellem Hårup og Låsby vil få en gennemsnitstrafik i døgnet på 20.000 køretøjer. Trafik, der i meget høj grad bliver trukket væk fra landevejen til gavn for beboerne. Trafikmængden på landevejen falder nemlig rundt regnet med 15.000 køretøjer i døgnet. Den resterende trafik på landevejen vil i høj grad bestå af lokaltrafik.
Godt vejr, smart udbud
Vejdirektoratet har formået at skære omkring et år af tidsplanen på baggrund af især tre faktorer.
Hele strækningen mellem Hårup og Låsby er bygget af samme entreprenør - nemlig M. J. Eriksson, selvom den var udbudt i to entrepriser. Vejdirektoratet valgte således at udbyde arbejdet i et såkaldt paralleludbud, hvor flere entrepriser udbydes samtidig. Dermed kan den samme entreprenør byde på den samlede opgave. Det giver fordele for både entreprenøren og Vejdirektoratet, fortæller projektchef Carsten Sandgaard fra Vejdirektoratet:
»Det gør al logistikken og koordineringen omkring byggeriet meget nemmere. Det er der en tidsgevinst i, så set fra vores stol fik vi den ønskede effekt af, at M.J. Eriksson altså havde kapacitet til begge entrepriser,« siger han.
Den anden grund til den markante tidsbesparelse er en rigtig god planlægning af projektet og et godt samarbejde mellem Vejdirektoratet og M.J. Eriksson. Men Carsten Sandgaard hæfter sig også ved en tredje og afgørende årsag. En mild vinter tillod M.J. Eriksson at arbejde i en længere periode sidste vinter. Faktisk kunne meget af jordarbejdet klares vinteren over, så der på visse strækninger allerede kunne lægges asfalt, da varmen kom i april.
»Vejret hjalp os rigtigt meget. Da vejarbejdssæsonen begyndte for alvor i foråret, var vi rigtig godt med,« siger Carsten Sandgaard.
Del på

Kontakt

Galten Folkeblad
Søndergade 25
8464 Galten
Tlf. 70 20 09 95
Fax 86 94 32 16

- Kontakt os
- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block

Vi samler statistik ved hjælp af cookies

-