Corona har sat fut i det virtuelle klasseværelse

Image
»Både lærere og elever har taget godt imod de nye IT-værktøjer,« fortæller implementerings-konsulent i Skanderborg Kommune Asger Rønne.

Brugen af videokonferencer i undervisningen af elever breder sig i Skanderborg Kommune. Foreløbig har 120 lærere været på webinar i at bruge Microsoft-værktøjet "Teams". Forventningen er, at endnu flere vil bruge værktøjet i undervisningen i den kommende tid.

Asger Rønne, lærer for femte årgang på Gl. Rye Skole, har travlt for tiden. Indtil for nylig var han frikøbt én dag om ugen til at hjælpe skoler i Skanderborg Kommune med at udnytte nye IT-værktøjer i undervisningen. Corona-krisen har sendt ham på overarbejde, da efterspørgslen på nye muligheder for at lave fjernundervisning er steget eksplosivt blandt hans kolleger.

»Rigtig mange lærere er godt i gang med at lave undervisningsmateriale, blandt andet på læringsplatformen MinUddannelse. Men da situationen med corona-smitte nu ser ud til at blive længerevarende, har flere efterspurgt muligheden for videokonference i den daglige kontakt med eleverne,« fortæller Asger Rønne.

120 lærere har derfor været på fælles webinar for at lære at bruge samarbejdsplatformen Microsoft Teams. Indtil videre er erfaringerne rigtig gode.

»Der er ingen tvivl om, at det er en stor udfordring pludselig at skulle fjernundervise en hel klasse, men mange lærere er allerede efter en kort introduktion kommet godt i gang med at supplere de skriftlige opgaver med de nye muligheder, som videokonferencer og virtuelle klasseværelse giver,« fortæller Asger Rønne.

Muligt at følge årsplanen

Line Nielsen fra Stilling Skole er en af de lærere, som nu bruger videokonference i undervisningen. Hun er dansk-lærer på niende årgang, og konferencesystemet har givet hende og klassen mulighed for at følge den oprindelige undervisningsplan, hun har lagt for skoleåret.

»Jeg har kastet mig ud i det uden at kunne noget på forhånd. Efter lidt begyndervanskeligheder underviser jeg nu ud fra min almindelige årsplan. Jeg deler min pc-skærm med eleverne, så jeg kan vise dem det materiale, som jeg også ville have vist dem i et fysisk klasserum. Næste gang skal vi afprøve elevfremlæggelser, og umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre,« fortæller Line Nielsen.

Generelt har børnene også taget rigtig godt imod muligheden for at mødes virtuelt.

»De er glade for at kunne snakke sammen igen, og der sidder altså nogle IT-kyndige børn derude. De er ret hurtige til at forstå værktøjerne, fordi det ligner noget, de bruger i forvejen. Der er et rigtigt godt samarbejde både blandt børn og lærere i forhold til at tage de mange nye funktioner i brug. Vi mærker dog lige nu også, at der er rigtig mange brugere på, og det belaster IT-systemerne. Det har Teams indtil videre ikke været så berørt af, og derfor fungerer det rigtig godt som kommunikationskanal,« fortæller Asger Rønne.

Han forudser, at videokonferencer også vil blive brugt på den anden side af corona-krisen, eksempelvis på personalemøder og større tværgående møder osv.

Del på
GAT

Kontakt

Galten Folkeblad
Søndergade 25
8464 Galten
Tlf. 70 20 09 95
Fax 86 94 32 16

- Kontakt os
- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block

Vi samler statistik ved hjælp af cookies

-