Borgere er flittige til at give et praj om huller i vejen eller svigtende gadelys

Image
Det er nemt at indmelde skader via appen. I 2022 modtog Skanderborg Kommunes entreprenørafdeling 2248 praj. Foto: Skanderborg Kommune

Appen 'Giv et praj', hvor borgere kan melde om skader på veje og stier, er meget populær i Skanderborg Kommune. På seks år er antallet af praj mere end seksdoblet. GPS-koordinater og fotos gør det nemt for kommunens entreprenørafdeling at rykke ud, og de fleste skader bliver udbedret inden for få dage.

Mange borgere i Skanderborg Kommune tager medansvar for, at offentlige områder er sikre og gode at færdes i. De er nemlig flittige til at melde ind, hvis de støder på et hul i vejen, en gadelampe uden lys eller et påkørt skilt.

I 2016 modtog Skanderborg Kommune 346 henvendelser via appen Giv et praj, mens tallet var 2248 henvendelser i 2022. Det svarer til mere end seks praj hver eneste dag året rundt. Dermed er antallet mere end seksdoblet.

»Stigningen i henvendelser er ikke ensbetydende med, at der pludselig er kommet flere huller i vejen eller bulede vejskilte. Forklaringen er først og fremmest, at mange borgere har taget appen til sig. Det er hurtigt og nemt, og man kan se, at tingene bliver bragt i orden,« siger Claus Leick, formand for Klima-, Miljø- og Planudvalget.

Giver præcise angivelser

Alle praj havner hos Entreprenørafdelingen i Skanderborg Kommune.

»Tidligere skulle man ringe til kommunen, få fat i den rigtige medarbejder og forsøge at beskrive det præcise sted for skaden. Nu kan man hurtigt tage et billede med sin telefon og sende det ind til os via appen, og så får vi automatisk GPS-koordinater, så det er nemt at sende en medarbejder ud til stedet,« siger Jens-Erik Dengsøe, leder af Entreprenørafdelingen i Skanderborg Kommune.

En hjælpende hånd

Typisk er det svigtende gadelys, der bliver meldt ind af borgerne. Den slags praj ryger direkte videre til Verdo, som står for vejbelysningen i Skanderborg Kommune. Normalt bliver gadelampen herefter fikset i løbet af få dage.  Andre typiske praj er huller i asfalten, beskadigede skilte samt beplantning, der generer.

Jens-Erik Dengsøe ser det som en stor fordel, at borgerne hjælper med at udpege skader.

»Vi kommer meget rundt i kommunen og holder selvfølgelig øje, men vi kan ikke være på alle stier og veje, så vi tager borgernes praj som en hjælpende hånd. De er vores øjne ude i området. Appen giver også en bedre dialog med borgerne. Nogle vil gerne have en besked, når vi har udbedret skaden, og det kan vi sende via appen,« siger Jens-Erik Dengsøe.

Langt de fleste skader bliver udbedret inden for kort tid. Nogle praj er dog så omfattende, at de kommer på en prioriteringsliste. Det kan f.eks.være et praj om, at 200 meter fortov skal udskiftes. Borgeren får i givet fald en tidshorisont på, hvornår skaden forventes at kunne blive udbedret.

Appen Giv et praj kan downloades i App Store og Google Play.

Læs Galten Folkeblad mandag d. 3. april 2023

Del på
Meny Låsby

Kontakt

Galten Folkeblad
Søndergade 25
8464 Galten
Tlf. 70 20 09 95
Fax 86 94 32 16

- Kontakt os
- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block

Vi samler statistik ved hjælp af cookies

-